ثانوية محمد الخامس التأهيلية

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى تربوي و تعليمي


    دروس الانجليزية بالنسبة للطلبة الباكلوريا في المغرب قنبلة 2009 وداعا يا استاد الانجلزية

    avatar
    Admin
    Admin


    المساهمات : 50
    تاريخ التسجيل : 08/02/2010

    دروس الانجليزية بالنسبة للطلبة الباكلوريا في المغرب قنبلة 2009 وداعا يا استاد الانجلزية Empty دروس الانجليزية بالنسبة للطلبة الباكلوريا في المغرب قنبلة 2009 وداعا يا استاد الانجلزية

    مُساهمة  Admin الإثنين فبراير 08, 2010 6:37 pm

    شرع في الدروس بحول الله وقوته

    UNIT 1:CULTURAL ISSUES AND VALUES


    الدرس الأول :




    Cultural Issues


    قضايا ثقافية


    أهم المفردات التي يجب التنبه لها فينصوص الصفحة 10
    Human societies :المجتمعات البشرية
    common beliefs :المعتقدات السائدة أوالمشتركة
    handded down/passed on /Inherited : تثوارت/ تنتقل من جيللاخر
    Similar backgrounds : خلفيات ثقافيةمتشابهة

    النص 2 الصفحة 11

    أهم المفردات التي يجب التنبهلها في نصوص الصفحة 11
    patterns of behaviour : أشكالالسلوك
    ways of Living : أنماط الحياة
    not within the norm : لا يذخل ضمن المعتاد -في مايخص سلوكاتنا-
    distancing is cultural-specific : التباعد - التحفظ عند السلام- هو خاص بكل ثقافة
    to abide by the rules : يتقيد/يلتزمبالقواعد
    behave wrongly :يتصرف بشكل خاطئ
    Healthy behaviour
    : التصرف السليمconscious of cross-cultural similarities : أنتكون واع بالتشابهات بين الثقافات المختلفة
    Key to understanding an dtolerance : هو الحلللتفاهم و التسامح
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Use English Communicatively


    Asking for , giving and responding to advice


    طلبالنصيحة’اعطاء النصيحة والرد عليها

    هناكعدة طرق لطلب النصيحة لاعطائها أوالردعليها’وفي مايلي أمثلة على ذلك.بالنسبة للامتحان يكفي معرفة مثال أو مثالين من كلصيغة -طلب/اعطاء/ الرد/ask/give/respond

    Responding for advice


    الرد على النصيحة



    Giving for advice


    اعطاء النصيحة


    Asking for advice



    طلب النصيحة



    that's a good idea



    sounds like a good idea



    ......thanks for your advice , but i really



    i think you should



    may be you should



    ?.....why don't you



    ?....what would you do if



    ?what do you suggest



    ?what do you think i should do


    أمثلة: A friend of yours wants to give up smoking, give him advice to help him with that
    صديقلك يعاني من التدخين و يطلب نصيحتك للاقلاع عن التدخين


    ?your friend:what do you think i should do to stop smoking


    you: i think you should give up going out with smoking friends


    your friend: sounds like a good idea


    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------الدرس الأول :

    Values


    القيم





    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------



    درس القواعد للوحدة الأولى

    التمييز بين Past Perfect و SimplePast
    Pastperfectهو الزمان المستعمل للحديث عن الماضي البعيد المقترن بماضي قريب.
    مثال على ذلك:
    Tom went to sleep after the guests hadgone
    ذهب Tom للنوم بعدما انصرف الضيوف-guests -
    « Tom went to sleep »هي جملة في الماضي القريب Simple pastحيث إن ماضي الفعل goهو went
    « The guests had gone »هي جملة في الماضي البعيد - past perfect- حيث إن الماضي البعيد ل goهو had gone
    الماضي البعيد لأي فعل هوtheverbHad + past participle ofthe verb
    اي Had + صيغة النعت للفعل - past participle -
    امثل:

    Verb فعل
    Simple past صيغة ماضي الفعل
    Past participle صيغة النعت


    Be



    Was- were



    Had been



    Go



    Went



    Had gone



    Forget



    Forgot



    Hadforgotten



    Walk



    Walked



    Had walked



    Decide



    Decided



    Had decided


    جميع الأفعال المنتظمة - regular verbs - مثل walk و decide لها نفس الصيغة المشابهة في صيغة نعت الفعل أي نضيف فقط ed للفعل
    امثل:
    You had studied English before youmoved to New York / درست الانجليزية قبل انتقالك إلى نيويورك
    You had studied English هي صيغة الماضي البعيد pastperfect السابقة في الزمان ل صيغة الماضي القريب
    Moved to NewYork

    ملخص: Past Perfect هو الزمان المستعمل للحديث عن حدث وقع في الماضي قبل حدث أخر في الماضي. حيث أن الحدث الأول - الماضي البعيد- نضعه في صيغة Past Perfectو الحدث الذي يأتي بعده في صيغة Simple Past .
    شكل أل Past Perfect هو دائما Had + Past participle

    جدول توضيحي لكل ماقلته + أمثلة بالانجليزية :






    a - كان Sam قد انصرف في الوقت الذي وصلت فيه Ann هي الجملة السابقة في الزمان إذا نضعها في صيغة pastperfect --- - Sam had already left
    b - دخل اللص بسهولة لأن أحدا نسي أن يغلق الباب
    - someone had forgotten to lock thedoor هي الجملة السابقة في الزمان إذا نضعها في صيغة - -- past perfect

    هناك إشارات دالة على استعمال أل Pastperfect -- هي:
    never / by the time/ Before/after /just/ yet /not yet /already



    Phrasel Verbs




    هناك أفعال خاصة فيالإنجليزية تدعىبPhrasel verbs وهي عبارة عن فعل + حرفجر
    حرف الجر هذا يغير منمعنى الفعل تماما عندما يتغير. سأعطي مثالا على ذلك بالفعل Look مع حروف جرمختلفة

    Look at = أنظرإلى
    EX: She looks at him and smiles
    Look after = تعتني
    EX: The mother looks after her child
    Look for = يبحث
    EX: They look for a place to park their car
    كما ترون بتغير حرف الجر يتغير المعنى

    --------------------------------------------------
    في الكتاب المدرسي الصفحة 24 هناك مجموعة من الأفعال كلها تأتي مع حرف الجرThrough
    في مايلي تجدون جميع أفعال الصفحة 24 مع حرف الجر Through مع أعطاء أمثلة عن كلفعل

    Get through to sb = communicate with
    أن تفهم شخص شيء ما

    to succeed in making someone understand or believe something
    I just don't seem to be able to get through to him these days.[Often negative]


    Get through to sth = pass
    أن تنجح
    to succeed in reaching the next stage in a competition
    If they win this they'll get through to the final
    I didn't even get through to the second interview stage


    Go through sth = Repeat
    أن تقرأ/ تمحص/ أو تدرس شيء بتمعن / أنتكرر
    To carefully examine the *******s of something in order to find something
    EX:Customs officers went through her suitcase looking for drugs


    Pull through = recover/survive
    يتعافى/ينجو
    He pulled through his illness


    Look through : read
    تلقي نظرة
    To read something quickly and not very carefully
    Could you look through these figures and see if I've made any obvious errors

    تمت الوحدة الأولى بحمده


    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------


    UNIT 2:THE GIFTS OF YOUTH




    أهممفردات النص صفحة 27 من الوحدة الثانية

    "They are not only the future, they are also the present

    كيفية التعامل معالمفردات:
    أكبر تحدي لطلبة الباكلوريا هو كثرة المفرداتالجديدة وأنا أقترح أن يقوم الطلبة بوضع كل المفردات في جمل بسيطة من إنشائهموجعلها في دفتر خاص للمراجعة

    The text : They are not only the future, they are also the present

    Approximately
    Roughly تقريبا

    To be concerned about
    أن تكون قلق أو مهتمب

    Youth issues
    قضاياالشباب

    Heterogeneous group
    فئة غير متجانسة

    A vital force
    قوة فعالة
    To have higher aspirations
    أن تكون لك آمالعريضة

    To empower
    ندعم/ نقوي

    Resourceful citizens
    مواطنونموهوبون

    To voice one’s opinion
    أن تعبر عنرأيك

    To be constructively critical
    أن يكون لك نقد بناء

    Equal citizens
    مواطنون متساوون

    To play a determining role
    أن تلعب دورا حاسما

    Reliable partners
    شركاء يعتمد عليهم

    The gifts of youth
    عطايا/مواهبالشباب

    Shouldn’t go by unnoticed
    لا يجب أن تمر دون اهتمام/ اكثرات

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------



    درس القواعد : I wish/ If only





    ------------------------------------------------------------------------------------

    PROVERBS


    صفحة 36 –الوحدةالثانية-




    Knowledge in youth is wisdom inage


    معرفة الصغر حكمة الكبر



    Youth development will be brought about byYouth


    تطور الشباب نتاج عمل الشباب



    Adolescence issmoke


    عمر الشباب كالدخان-ينقضي كالدخان بعد حين-



    What is learned in Youth is carved instone


    التعلم في الصغر كالنقش علىالحجر



    تتمة :


    I wish/ Ifonly



    اليوم نركز في الجزء الثاني على استعمالات I wish / If only للدلالة على أمنية a wish أو حصره If only على شيء حصل أو لم يحصل في الماضي.
    خذ معي هذا المثال: رجل فاته موعد الطائرة البارحة ويتمنى على نفسه إن كان بمقدوره اللحاق به, فيقول:

    I wish I had caughtmy planeyesterday

    أتمنى لو كنت لحقت الطائرة البارحة(واقع الحال أنه لم يلحق موعده)

    If only I had caughtmy planeyesterday

    آه, لو كنت لحقت الطائرة البارحة(واقع الحال أنه لم يلحق موعده)

    مثال آخر: شاب رسب في امتحان السنة الماضية ويتمنى على نفسه انه كان نجح فيقول:

    If only I had succeededlast year

    آه, لو كنت نجحت السنة الفارطة

    I wish I had succeededlast year

    أتمنى لو كنت نجحت السنة الفارطة

    لاحظ معي شكل الجملة عند الدلالة على أمنية a wish أو حصره If only على شيء حصل أو لم يحصل في الماضي. الشكل يأتي دائما:

    I wish +had +verb in the pastparticiple


    If only +had+ verb in the pastparticiple


    لاحظ أمثلة أخرى:

    I wish I had paid that bill ontime


    I wish I hadn’t bought thatcar


    لاحظ الماضي التام(The past perfect ) للأفعال المستعملة :

    Pay ---- had paid


    Buy----- had bought


    ملخص بالإنجليزية كامل لما ماقلته عن I wsih حتى اللأن في حالة الدلالة على المضارع والماضي :



    The verb to wish


    The verb to wish is followed by an 'unreal' past tense when we want to talk about situations in the present that we are not happy about but cannot change
    I wish I had more money =but I haven't
    She wishes she was beautiful (= but she's not
    We wish we could come to your party =(but we can't
    When we want to talk about situations in the past that we are not happy about or actions that we regret, we use the verb to wish followed by the past perfect
    I wish I hadn't said that (= but I did
    He wishes he hadn't bought the car (= but he did buy it
    I wish I had taken that job in New York (= but I didn't, so I'm stuck in Bristol

    انتظروا درس القواعد -future perfect -في الوحدة الثانية قريبا

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------


    UNIT 3: ADVANCES IN SCIENCE AND TECHNOLOGY




    أهممفردات نصوص الصفحة 47 – الوحدة الثالثة-


    Shape : to cause (something) to have a particular character or nature; form


    تشكل



    To be scientifically literate


    أن تكون لك معرفةعلمية


    To have well -reasoned views


    أن تكون لك آراءمعقولة



    To identify pseudo-scientific claims


    التحقق من الادعاءاتالعلمية الزائفة



    Literate citizens


    مواطنينمتعلمين




    Beneficial


    نافع



    Think critically


    التفكير بشكلنقدي


    ----------------------------------------------------------------------------------------------------

    EXPRESSIONS OF PURPOSE


    عبارات التعبير عن الغرض ص49


    So / so as to / in order to


    * We use so / so as to / in order to , to express purpose


    Example


    ?A: Why did you call him


    B: I called him in order to / so as to / to invite him


    * The negatives are not to / in order not to / so as not to


    Example


    I called him not to congratulate him, but to invite him


    ----------------------------------------------------------------------


    هنا تجدون نص الصفحة 50 من وحدة Advancesin Science and Technology



    Insights into English: Text page 50


    PART A:


    Advancesin technology have changed the way we live and communicate, but no breakthroughhas revolutionized life as the advent of the « wireless ». In the 1980’s, telephones were stuck to walls. , facts were found in books and people had tobrowse shelves in a record store if they wanted to buy the latest music. Now, access to all of that and more is found by just reaching into our pockets. Withnew mobile technology and wireless technologies, information has become easilyaccessible. In the Information Age having immediate access to data isfundamental to progress. In some cases the advances are serving to overhaulindustries at a very fast pace. The internet has allowed music lovers to changethe way music industry does business. Text messaging over cell phones has madewritten communication more immediate. How many text messages have you senttoday? Having a com****r in almost every home was instrumental to this massivetechnology change. Now, having com****r access is available everywhere- well, almost everywhere. And just as com****r use worldwide is exploding, the brainsbehind them – the processors- are getting smaller. Today, a tiny com****r chipcan hold huge amounts of data. We can now store tons of information in a cellphone a digital camera and have them at our disposaleverywhere. When theinternet age dawned, the World Wide Web looked entirely unproblematic. Todayhowever, we face online scams and viruses



    --xx--ingyour entertainmentexperience


    Technological advances have also transformedthe entertainment industry. Satellite television and radio give us more choices. The development of the remote control allows us to access our preferredchannels. Video game technology has made great strides, too



    Breakthrough = an important discovery orevent


    The wireless was an important breakthrough inscience


    حدث مهم



    2- Fundamental = Important


    Scientific research is fundamental to progress


    مهم/ جوهري



    3- Online scams: online fraud


    Online scamis a major problem forinternet for online shoppers


    عملية احتيال



    4 - To make strides = to make headways/ to makeprogress


    أن تحقق تقدما مهما




    2



    PART A:




    Looking into thefuture


    Manylife-changing innovations have been made in scientific laboratories. Researchershave decoded the genetic make-up of many organisms, which led to advances inbiotechnology, the science of manipulating and organism’s genetic material. DNAtesting and forensic science has made it extremely possible to reunite anunidentified baby with his parents after a natural disaster, for example. Amazing new technologies are changing the way crimes are investigated andsolved. Scientists are making headways in biometrics, which is the science ofdigitizing information such as fingerprints or facial features for accurateidentification



    Making advances



    Hybrid vehicles – thosevehicles that use at least two power sources, typically gasoline and electricitywill soon be on the market everywhere. The compact fluorescent light bulb is low -tech. Yet, it has revolutionized the quality of life. It is one of the mostsuccessful energy- saving devices developed to date. There are advances ineverything. From banking to shopping to investing, technology and the internetare transforming the way we conduct our global banking and financing. Bankcustomers can see everything from their checking account and savings account tohome mortgages and credit cards. Now they can do all of that 24 hours a day, seven days a week from their own homes. Breakthroughs in defense technologychanged the face of warfare. Smart bombs are guided to their targets bysatellites. Robots are used to disarm bombs. Laser technology is applied inmedicine and CD and DVD recording and playback. In space exploration, unmannedspacecraft have landed on Mars. The sky’s the limit for new technologyindustries!!


    الأجوبة على أسئلة النص



    For instance= forexample


    To make headways= tomake progress


    Biometrics= scienceof digitizing information


    Hybrid vehicles= avehicle that uses two sources of power; gasoline andelectricity


    Home mortgages= agreement that allows you to borrow money from a bank to buy ahouse


    قرض عقاري





    Text Col********s page 50


    Part A


    Col********s


    Col********sare: the way in which somewords are used


    together



    For example: commit a crime


    في الإنجليزية هناك كلمات تأتي دائما في الكلام مع بعضها البعض وتسمى col********


    اليوم ندرس بعض من هذه الكلمات التي


    في نص ص 50 من كتاب



    Insights Into English


    Verb+adjective+ noun


    Adjective + Noun



    Noun+Noun


    Adverb+ Adjective


    -To have immediate access



    -To have com****r access



    -To make great strides



    -Wireless world



    -Mobile technology



    -Digital camera



    -Online scams



    -Technological advances



    -The remote control



    -Record store



    -The information age



    -Music industry



    -Music lovers



    -Entertainment industry



    -Satellite television



    -Easily accessible






    Part B



    Verb+adjective+ noun


    Adjective + Noun



    Noun+Noun


    Adverb+ Adjective


    - to make extremely possible



    -to make headways



    -life-changing innovations



    -scientific laboratories



    - forensic science



    -natural disaster



    - -hybrid vehicles



    -- facial features



    - unmanned spacecraft



    -power sources



    -bank customers



    -savings account



    -credit cards



    -home mortgages



    -defence technology



    -smart bombs



    -laser technology





    الشروحات


    To have immediate access


    أن يكون لك حق استعمال شيء بشكل فوري


    EX/ Thanks to the internet, people have immediate access to data



    To have com****r access


    أن يكون لك حق استعمال الإنترنيت


    EX/Most young people have com****r access in their cities



    To make great strides


    أن تحرز تقدما مهما


    EX/ Scientists made great strides in technological sciences



    Wireless world


    عالم ألاسلكي


    EX/They made great strides in wireless world technology



    Scientific laboratories


    المختبرات العلمية



    Digital camera


    الكاميرا الرقمية



    Forensic science


    العلم الشرعي


    EX/ Great advances have been made in Forensic sciences



    Online scams


    عمليات احتيال على الإنترنيت



    Natural disaster


    كارثة طبيعية


    EX/ The Tsunami in Asia was a major Natural disaster



    Technological advances


    التطورات التكنولوجية



    The remote control


    التحكم عن بعد



    Record store


    محل الأسطوانات الموسيقية



    The information age


    عصر المعلومات


    EX/ The 21 st century is an information age century



    Entertainment industry


    صناعة التسلية


    EX/ World Disney is an example of entertainment industry



    Easily accessible


    يمكن الوصول إليه بسهولة


    EX/ With satellite TV watching films is easily accessible



    To make extremely possible


    أن تجعل الشيء ممكنا لأبعد الحدود


    EX/ The internet has made it extremely possible for students to access information




    To make headways


    أن تحرز تقدما كبيرا



    Life-changing innovations


    ابتكارات تغير الحياة



    Unmanned spacecraft


    مركبة بدون طيار



    Savings account


    حساب المدخرات


    Defence technology


    تكنولوجيا الدفاع


    Smart bombs


    القنابل الذكية


    Laser technology


    تكنولوجيا الليزر

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Making Complaints about behaviour


    :There are a number of formulas used when complaining in English


    هناك العديد من العبارات نستعملها لنشتكي من سلوك أحد أو الرد على الشكوى



    التشكي من سلوكأحد


    · I'm sorry to have to say this but...


    · I'm sorry to bother you, but...


    · Maybe you forgot to...


    · I hate to mention this but …


    · Would you please stop …


    الرد على الشكوى


    · I'm very sorry .


    · I’m terribly sorry


    · I’m awfully sorry


    · I see no reason why I should do/stop……



    :Examples


    أمثلة


    - Complaint: I am sorry to have to say that but you are making too much noise in the room


    - Response: I’ m terribly sorry


    - Complaint: I hate to mention this but you are always late for work


    - Response: I see no reason why I should come early while all the clerks come late, too.



    -------------------

    درسLetter of complaint :writing


    رسالة تشكي حول شيء اشتريته ووجدتبه خلل


    Dear Sir or Madam,


    On 23 d of April this year I bought an HP pentuim4 com****r with the serial 410 workstation at your com****r store


    Unfortunately, your com****r has not performed well because it keeps shutting itself down and the keyboard remains inactive. I am disappointed because the product does not work properly


    To resolve the problem, I would appreciate that you send someone to help repair the above mentioned com****r or else be sent my money back. Enclosed are copies of the guarantee, as well as the com****r bill price


    I look forward to your reply and a resolution to my problem, and will wait until the end of this week before seeking help from a consumer protection agency or the Better Business Bureau. Please contact me at the above address or by phone at home


    Sincerely,


    Your name

    --------------------------------------------------------------------------------------------------

    درس الصفحة 56




    Modals: Expressing degrees of certainty


    الأفعال المساعدة للتعبير عن درجة اليقينية/ التأكد




    "Degree of certainty" refers to how sure we are-what we think the chances are-that something is true. If we are sure that something is true in the present, we do not need to use a modal. For example, if I say, "Martha is sick," I am sure; I am stating a fact that I am sure. My degree of certainty here is 100%. If I am asked "Why isn't Martha in class?" and I am not sure of the reason, I can respond in the following ways:


    للتعبير عن مدى أو درجة التأكد أو اليقينية في فعل شيء ما نستعمل عدة عبارات مع أفعال مساعدة. و فيما يلي أمثلة على ذلك




    1She must be sick.


    Here, I am 95% sure that she is (not 100%)


    تفيد التأكد بنسبة 95 في المئة Must



    2She may be sick.


    Here, I am 50% sure that she is


    تفيد التأكد بنسبة 50 في المئة May



    3She might be sick.


    Here, I am less than 50% sure that she is


    تفيد التأكد بنسبة أقل من 50 في المئة Might



    4She could be sick.


    Here, I am stating a mere guess. This is a very weak degree of certainty


    أنا فقط أقدم افتراض أي أن درجة التأكد ضعيفة Could


    The Negative


    أسلوب النفي



    Forming such sentences in the negative can be confusing. Read these sentences



    Maria is not hungry.


    I am 100% sure that she is not hungry.


    كما في المثال فأنا متأكد مئة في المئة Verb to be عندما أستعمل



    I don't know why Maria is not eating with us. She may


    not (or might not) be hungry.


    I am 50% or less certain that she is not hungry.


    May not/ might not تفيد التأكد بنسبة 50 بالمئة



    Maria cannot be hungry. She has just had diner.


    Here, I believe that there is no possibility that Maria is hungry, but I am not 100% sure.


    أعبر عن انعدام الإمكانية Can not هنا مع



    Maria is not eating. She must not be hungry.


    Here, I am expressing a logical conclusion, a best guess.


    أعبر عن استنتاج منطقي ومعقول Must not هنا مع




    إذا أردنا التعبير عن درجة من التأكد في الماضي يجب استعمال الصيغ التالية


    Modal verb + have + past participle


    Examples


    Maria didn’t attend the meeting. She must have been sick



    لا حظ عندما أغير الجملة للمضارع the present


    Maria doesn’t attend the meeting. She must be sick


    أي أننا نستعمل فقط الفعل المساعد المناسب






    Could in the past


    Could ماضي



    Could is used to express ability in the past. Here it is


    لتعبير عن القدرة على القيام بشيء في الماضي Could تستعمل


    For example: My girlfriend could lift the desk, but I could not.


    --- This means that my girlfriend was able to lift the desk, but I was unable to.



    I could play football when I was a kid.



    -----------------------------------------------------------------------


    Phrasal verbs


    الأفعال العبارية


    صفحة 56


    Phrasal verbs أو الأفعال العبارية هي الأفعال التي تتكون من فعل + حرف جر

    مثل Go up , Get along, keep on

    اليوم سنرى بعض الأفعال العبارية المدرجة في الوحدة الثانية من كتاب

    IntoEnglishInsights

    مع حروف الجر Up, down , along, across, on




    Up: for increasing


    تفيد الزيادة في الشيء


    :Ex


    Prices have gone up




    Up: for completion


    تفيد إنهاء شيئ ما


    :Ex


    !Drink your milk up




    Down: for decreasing


    تفيد النقصان


    :Ex


    Prices have come down




    Up and Down: for excitement interest and happiness


    يفيداني الإثارة والإهتمام والفرح


    :Ex


    Calm down


    !Cheer up. Life is too short to be so unhappy




    Along: for relationships


    تفيد العلاقة



    :Ex


    I get along with my classmates




    Across: so as to be understood or learned


    تفيد الإيصال والإفهام


    Ex:


    He couldn’tgetthe ideaacrosstothe students



    On: for progress


    تفيد الصيرورة والإستمرار


    :Ex


    The work is good. Just keep on




    لنا عودة معا باقي الأفعال في الصفحة 56 في اقرب الأوقات


    ------------------------------------------------------

    UNIT 4:WOMEN AND POWER




    مفردات النصوص في الصفحة 62 من الوحدة 4


    Goodwill ambassador


    سفير النوايا الحسنة



    To win a gold medal


    أن تربح ميدالية ذهبية



    Non- governmental organizations


    المنظمات الغير حكومية



    Peasant women


    النساء المزارعات



    Women laborers


    النساء العاملات



    Maidservants


    الخادمات



    To win an award


    أن تربح جائزة



    She earned a degree


    نالت درجة/شهادة



    A screenwriter


    كاتبت سيناريو تلفزية



    To struggle


    أن تناضل



    The independence Manifesto


    عارضة الاستقلال



    To set foot on the moon


    تضع قدمك على سطح القمر



    To raise Morocco ’s flag


    أن ترفع العالم المغربي


    ---------------------------------------------------------------

    Strenghten Your Vocabulary


    verbs that go with award and degree


    صفحة 64




    --------------------------------------------

    أهم مفردات النصوص الصفحة 65


    Women working incredibly hard


    نساء يعملن بجدية لا يمكن تصورها/ تصديقها



    They are outstanding performers


    هن يؤدون –عملهم- بشكل ممتاز



    To run a company


    أن تدير شركة



    I am for power-sharing


    أن مع تقاسم السلطة



    Key


    مفتاح/ الحل



    Assets


    شيء لا غنى عنه



    To rely upon


    أن تعتمد على



    Newsworthy


    خبر يستحق الحديث عنه في الصحافة والجرائد



    Upfront


    صريح و مواجه للحقيقة



    Women with high-ranking jobs


    نساء دوي أعمال ومهن رفيعة المستوى



    A good citizen


    مواطن صالح



    --------------------------------------


    Asking and Giving opinion


    درس الصفحة 70


    -------------------------------------------------------------------------------------------------------

    A complete list of irregular verbs for bac2 students

    لائحة الأفعال الغير المنتظمة بالنسبة لأصحاب الباكلوريا
    لائحة شافية وكافية مع أمثلة في الأخير لبعض الأفعال الجديدة
    لا تحتاج مع هذه اللائحة لأي لوائح أخرى





    ---------------------------------------------------

    أهم مفردات النص صفحة 66 من الوحدة 4

    Remarkable Leila Abouzeid




    To excel in


    أن تتفوق في شيء


    To autograph the books and novels


    تضع أوتوغراف/ أو خاتم للكاتب على كتابه أو روايته


    A gift


    هدية/ عطية


    A pioneer


    سباقة/ الأولى في فعل شيء


    To dedicate oneself to


    أن تهب نفسك/ تتفرغ /للكتابة مثلا


    To relate events of the story


    لرواية أحداث القصة


    Year of the elephant


    أشهر روايات الكاتبة ليلى أبو زيد- عام الفيل-


    The struggle against poverty


    النضال ضد الفقر/ محاربة الفقر


    Conflicts within families


    الصراعات داخل الأسر


    A semi-autobiography


    نصف/ شبه سيرة ذاتية


    Worth reading


    تستحق القراءة


    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



    Reported Speech


    Reported speech هو ما يعرف بالفرنسية ب STYLE INDIRECT
    أي أن شخص ما يقول شيء ويريد أخر أن يردد نفس الكلام بنسبه إلى صاحبه
    مثال على ذلك رئيس دولة يخطب لشعبه و يقول **سأوفر لكم العمل والأمان**
    إذا أراد مذيع الأخبار إذاعة نفس الخبر في الأخبار فليس بامكانه القول ** سأوفر لكم العمل والأمان**
    بل سيقول قال السيد الرئيس أنه سيوفر لكم العمل والأمان
    أي أنه يطرأ على الجملة الأصلية بعض التغييرات و هذا ما يعرف ب
    REPORTED SPEECH

    هذا الجدول يوضح جميع قواعد
    Reported speech
    في أحد صيغ الماضي عندما يكون فعل التقديم أو Reporting verb في صيغة الماضي

    وكما هو واضح فان الفعل يتغير من

    Present → Past


    Simple past → past perfect


    Present continuous → past continuous


    Can → could


    Shall → should


    May → might


    Will → would


    Must → had to


    I am going to → i was going to



    هذه هي التغييرات المهمة في الدرس ولكن يجب الحذر من أنه عندما يكون الفعل التقديم في زمن من أزمنة المضارع فلا يجب تغيير زمن الجملة الأولى
    مثال
    “I am driving home” the driver says
    The driver says he is drivinghome.
    هنا نحتفظ بنفس الزمن – المضارع -

    لا حظ عندما أغير الفعل التقدمي إلى الماضي
    « I am driving home » the driver said
    The driversaid he was driving home
    أي نطبق القواعد الموجودة بالجدول أي من المضارع إلى الماضي


    بعض الأفعال التقديمية تستوجب تطبيق قواعد مغايرة
    هذه الأفعال هي

    Advise


    Warn


    Insist


    Suggest


    Offer



    Examples


    « Take this medicine » the doctor advised his patient


    The doctor advised his patient to takemedicine


    نستعمل


    to + infinitive




    « Don’t stay out late at night » the doctor warnedhis patient


    The doctor warned his patientnot to stay out late at night



    نستعمل


    Not to + infinitive




    « I take those courses »thestudent insisted


    The studentinsisted ontakingthose courses


    نستعمل


    On + veb+ing





    “Why don’t you take some rest” the man suggested


    The mansuggested that youshould take some rest


    Suggest that + should





    “I will help you “the teacher offered


    The teacher offered tohelp


    Offered + to + infinitive



    هناك جدول في الكتاب المدرسي فيه جرد لجميع هذه الأفعال و ذلك في الصفحة

      الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين نوفمبر 18, 2024 7:36 am