شرع في الدروس بحول الله وقوته
UNIT 1:CULTURAL ISSUES AND VALUES
الدرس الأول :
Cultural Issues
قضايا ثقافية
أهم المفردات التي يجب التنبه لها فينصوص الصفحة 10
Human societies :المجتمعات البشرية
common beliefs :المعتقدات السائدة أوالمشتركة
handded down/passed on /Inherited : تثوارت/ تنتقل من جيللاخر
Similar backgrounds : خلفيات ثقافيةمتشابهة
النص 2 الصفحة 11
أهم المفردات التي يجب التنبهلها في نصوص الصفحة 11
patterns of behaviour : أشكالالسلوك
ways of Living : أنماط الحياة
not within the norm : لا يذخل ضمن المعتاد -في مايخص سلوكاتنا-
distancing is cultural-specific : التباعد - التحفظ عند السلام- هو خاص بكل ثقافة
to abide by the rules : يتقيد/يلتزمبالقواعد
behave wrongly :يتصرف بشكل خاطئ
Healthy behaviour
: التصرف السليمconscious of cross-cultural similarities : أنتكون واع بالتشابهات بين الثقافات المختلفة
Key to understanding an dtolerance : هو الحلللتفاهم و التسامح
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Use English Communicatively
Asking for , giving and responding to advice
طلبالنصيحة’اعطاء النصيحة والرد عليها
هناكعدة طرق لطلب النصيحة لاعطائها أوالردعليها’وفي مايلي أمثلة على ذلك.بالنسبة للامتحان يكفي معرفة مثال أو مثالين من كلصيغة -طلب/اعطاء/ الرد/ask/give/respond
Responding for advice
الرد على النصيحة
Giving for advice
اعطاء النصيحة
Asking for advice
طلب النصيحة
that's a good idea
sounds like a good idea
......thanks for your advice , but i really
i think you should
may be you should
?.....why don't you
?....what would you do if
?what do you suggest
?what do you think i should do
أمثلة: A friend of yours wants to give up smoking, give him advice to help him with that
صديقلك يعاني من التدخين و يطلب نصيحتك للاقلاع عن التدخين
?your friend:what do you think i should do to stop smoking
you: i think you should give up going out with smoking friends
your friend: sounds like a good idea
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------الدرس الأول :
Values
القيم
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
درس القواعد للوحدة الأولى
التمييز بين Past Perfect و SimplePast
Pastperfectهو الزمان المستعمل للحديث عن الماضي البعيد المقترن بماضي قريب.
مثال على ذلك:
Tom went to sleep after the guests hadgone
ذهب Tom للنوم بعدما انصرف الضيوف-guests -
« Tom went to sleep »هي جملة في الماضي القريب Simple pastحيث إن ماضي الفعل goهو went
« The guests had gone »هي جملة في الماضي البعيد - past perfect- حيث إن الماضي البعيد ل goهو had gone
الماضي البعيد لأي فعل هوtheverbHad + past participle ofthe verb
اي Had + صيغة النعت للفعل - past participle -
امثل:
Verb فعل
Simple past صيغة ماضي الفعل
Past participle صيغة النعت
Be
Was- were
Had been
Go
Went
Had gone
Forget
Forgot
Hadforgotten
Walk
Walked
Had walked
Decide
Decided
Had decided
جميع الأفعال المنتظمة - regular verbs - مثل walk و decide لها نفس الصيغة المشابهة في صيغة نعت الفعل أي نضيف فقط ed للفعل
امثل:
You had studied English before youmoved to New York / درست الانجليزية قبل انتقالك إلى نيويورك
You had studied English هي صيغة الماضي البعيد pastperfect السابقة في الزمان ل صيغة الماضي القريب
Moved to NewYork
ملخص: Past Perfect هو الزمان المستعمل للحديث عن حدث وقع في الماضي قبل حدث أخر في الماضي. حيث أن الحدث الأول - الماضي البعيد- نضعه في صيغة Past Perfectو الحدث الذي يأتي بعده في صيغة Simple Past .
شكل أل Past Perfect هو دائما Had + Past participle
جدول توضيحي لكل ماقلته + أمثلة بالانجليزية :
a - كان Sam قد انصرف في الوقت الذي وصلت فيه Ann هي الجملة السابقة في الزمان إذا نضعها في صيغة pastperfect --- - Sam had already left
b - دخل اللص بسهولة لأن أحدا نسي أن يغلق الباب
- someone had forgotten to lock thedoor هي الجملة السابقة في الزمان إذا نضعها في صيغة - -- past perfect
هناك إشارات دالة على استعمال أل Pastperfect -- هي:
never / by the time/ Before/after /just/ yet /not yet /already
Phrasel Verbs
هناك أفعال خاصة فيالإنجليزية تدعىبPhrasel verbs وهي عبارة عن فعل + حرفجر
حرف الجر هذا يغير منمعنى الفعل تماما عندما يتغير. سأعطي مثالا على ذلك بالفعل Look مع حروف جرمختلفة
Look at = أنظرإلى
EX: She looks at him and smiles
Look after = تعتني
EX: The mother looks after her child
Look for = يبحث
EX: They look for a place to park their car
كما ترون بتغير حرف الجر يتغير المعنى
--------------------------------------------------
في الكتاب المدرسي الصفحة 24 هناك مجموعة من الأفعال كلها تأتي مع حرف الجرThrough
في مايلي تجدون جميع أفعال الصفحة 24 مع حرف الجر Through مع أعطاء أمثلة عن كلفعل
Get through to sb = communicate with
أن تفهم شخص شيء ما
to succeed in making someone understand or believe something
I just don't seem to be able to get through to him these days.[Often negative]
Get through to sth = pass
أن تنجح
to succeed in reaching the next stage in a competition
If they win this they'll get through to the final
I didn't even get through to the second interview stage
Go through sth = Repeat
أن تقرأ/ تمحص/ أو تدرس شيء بتمعن / أنتكرر
To carefully examine the *******s of something in order to find something
EX:Customs officers went through her suitcase looking for drugs
Pull through = recover/survive
يتعافى/ينجو
He pulled through his illness
Look through : read
تلقي نظرة
To read something quickly and not very carefully
Could you look through these figures and see if I've made any obvious errors
تمت الوحدة الأولى بحمده
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
UNIT 2:THE GIFTS OF YOUTH
أهممفردات النص صفحة 27 من الوحدة الثانية
"They are not only the future, they are also the present
كيفية التعامل معالمفردات:
أكبر تحدي لطلبة الباكلوريا هو كثرة المفرداتالجديدة وأنا أقترح أن يقوم الطلبة بوضع كل المفردات في جمل بسيطة من إنشائهموجعلها في دفتر خاص للمراجعة
The text : They are not only the future, they are also the present
Approximately
Roughly تقريبا
To be concerned about
أن تكون قلق أو مهتمب
Youth issues
قضاياالشباب
Heterogeneous group
فئة غير متجانسة
A vital force
قوة فعالة
To have higher aspirations
أن تكون لك آمالعريضة
To empower
ندعم/ نقوي
Resourceful citizens
مواطنونموهوبون
To voice one’s opinion
أن تعبر عنرأيك
To be constructively critical
أن يكون لك نقد بناء
Equal citizens
مواطنون متساوون
To play a determining role
أن تلعب دورا حاسما
Reliable partners
شركاء يعتمد عليهم
The gifts of youth
عطايا/مواهبالشباب
Shouldn’t go by unnoticed
لا يجب أن تمر دون اهتمام/ اكثرات
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
درس القواعد : I wish/ If only
------------------------------------------------------------------------------------
PROVERBS
صفحة 36 –الوحدةالثانية-
Knowledge in youth is wisdom inage
معرفة الصغر حكمة الكبر
Youth development will be brought about byYouth
تطور الشباب نتاج عمل الشباب
Adolescence issmoke
عمر الشباب كالدخان-ينقضي كالدخان بعد حين-
What is learned in Youth is carved instone
التعلم في الصغر كالنقش علىالحجر
تتمة :
I wish/ Ifonly
اليوم نركز في الجزء الثاني على استعمالات I wish / If only للدلالة على أمنية a wish أو حصره If only على شيء حصل أو لم يحصل في الماضي.
خذ معي هذا المثال: رجل فاته موعد الطائرة البارحة ويتمنى على نفسه إن كان بمقدوره اللحاق به, فيقول:
I wish I had caughtmy planeyesterday
أتمنى لو كنت لحقت الطائرة البارحة(واقع الحال أنه لم يلحق موعده)
If only I had caughtmy planeyesterday
آه, لو كنت لحقت الطائرة البارحة(واقع الحال أنه لم يلحق موعده)
مثال آخر: شاب رسب في امتحان السنة الماضية ويتمنى على نفسه انه كان نجح فيقول:
If only I had succeededlast year
آه, لو كنت نجحت السنة الفارطة
I wish I had succeededlast year
أتمنى لو كنت نجحت السنة الفارطة
لاحظ معي شكل الجملة عند الدلالة على أمنية a wish أو حصره If only على شيء حصل أو لم يحصل في الماضي. الشكل يأتي دائما:
I wish +had +verb in the pastparticiple
If only +had+ verb in the pastparticiple
لاحظ أمثلة أخرى:
I wish I had paid that bill ontime
I wish I hadn’t bought thatcar
لاحظ الماضي التام(The past perfect ) للأفعال المستعملة :
Pay ---- had paid
Buy----- had bought
ملخص بالإنجليزية كامل لما ماقلته عن I wsih حتى اللأن في حالة الدلالة على المضارع والماضي :
The verb to wish
The verb to wish is followed by an 'unreal' past tense when we want to talk about situations in the present that we are not happy about but cannot change
I wish I had more money =but I haven't
She wishes she was beautiful (= but she's not
We wish we could come to your party =(but we can't
When we want to talk about situations in the past that we are not happy about or actions that we regret, we use the verb to wish followed by the past perfect
I wish I hadn't said that (= but I did
He wishes he hadn't bought the car (= but he did buy it
I wish I had taken that job in New York (= but I didn't, so I'm stuck in Bristol
انتظروا درس القواعد -future perfect -في الوحدة الثانية قريبا
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
UNIT 3: ADVANCES IN SCIENCE AND TECHNOLOGY
أهممفردات نصوص الصفحة 47 – الوحدة الثالثة-
Shape : to cause (something) to have a particular character or nature; form
تشكل
To be scientifically literate
أن تكون لك معرفةعلمية
To have well -reasoned views
أن تكون لك آراءمعقولة
To identify pseudo-scientific claims
التحقق من الادعاءاتالعلمية الزائفة
Literate citizens
مواطنينمتعلمين
Beneficial
نافع
Think critically
التفكير بشكلنقدي
----------------------------------------------------------------------------------------------------
EXPRESSIONS OF PURPOSE
عبارات التعبير عن الغرض ص49
So / so as to / in order to
* We use so / so as to / in order to , to express purpose
Example
?A: Why did you call him
B: I called him in order to / so as to / to invite him
* The negatives are not to / in order not to / so as not to
Example
I called him not to congratulate him, but to invite him
----------------------------------------------------------------------
هنا تجدون نص الصفحة 50 من وحدة Advancesin Science and Technology
Insights into English: Text page 50
PART A:
Advancesin technology have changed the way we live and communicate, but no breakthroughhas revolutionized life as the advent of the « wireless ». In the 1980’s, telephones were stuck to walls. , facts were found in books and people had tobrowse shelves in a record store if they wanted to buy the latest music. Now, access to all of that and more is found by just reaching into our pockets. Withnew mobile technology and wireless technologies, information has become easilyaccessible. In the Information Age having immediate access to data isfundamental to progress. In some cases the advances are serving to overhaulindustries at a very fast pace. The internet has allowed music lovers to changethe way music industry does business. Text messaging over cell phones has madewritten communication more immediate. How many text messages have you senttoday? Having a com****r in almost every home was instrumental to this massivetechnology change. Now, having com****r access is available everywhere- well, almost everywhere. And just as com****r use worldwide is exploding, the brainsbehind them – the processors- are getting smaller. Today, a tiny com****r chipcan hold huge amounts of data. We can now store tons of information in a cellphone a digital camera and have them at our disposaleverywhere. When theinternet age dawned, the World Wide Web looked entirely unproblematic. Todayhowever, we face online scams and viruses
--xx--ingyour entertainmentexperience
Technological advances have also transformedthe entertainment industry. Satellite television and radio give us more choices. The development of the remote control allows us to access our preferredchannels. Video game technology has made great strides, too
Breakthrough = an important discovery orevent
The wireless was an important breakthrough inscience
حدث مهم
2- Fundamental = Important
Scientific research is fundamental to progress
مهم/ جوهري
3- Online scams: online fraud
Online scamis a major problem forinternet for online shoppers
عملية احتيال
4 - To make strides = to make headways/ to makeprogress
أن تحقق تقدما مهما
2
PART A:
Looking into thefuture
Manylife-changing innovations have been made in scientific laboratories. Researchershave decoded the genetic make-up of many organisms, which led to advances inbiotechnology, the science of manipulating and organism’s genetic material. DNAtesting and forensic science has made it extremely possible to reunite anunidentified baby with his parents after a natural disaster, for example. Amazing new technologies are changing the way crimes are investigated andsolved. Scientists are making headways in biometrics, which is the science ofdigitizing information such as fingerprints or facial features for accurateidentification
Making advances
Hybrid vehicles – thosevehicles that use at least two power sources, typically gasoline and electricitywill soon be on the market everywhere. The compact fluorescent light bulb is low -tech. Yet, it has revolutionized the quality of life. It is one of the mostsuccessful energy- saving devices developed to date. There are advances ineverything. From banking to shopping to investing, technology and the internetare transforming the way we conduct our global banking and financing. Bankcustomers can see everything from their checking account and savings account tohome mortgages and credit cards. Now they can do all of that 24 hours a day, seven days a week from their own homes. Breakthroughs in defense technologychanged the face of warfare. Smart bombs are guided to their targets bysatellites. Robots are used to disarm bombs. Laser technology is applied inmedicine and CD and DVD recording and playback. In space exploration, unmannedspacecraft have landed on Mars. The sky’s the limit for new technologyindustries!!
الأجوبة على أسئلة النص
For instance= forexample
To make headways= tomake progress
Biometrics= scienceof digitizing information
Hybrid vehicles= avehicle that uses two sources of power; gasoline andelectricity
Home mortgages= agreement that allows you to borrow money from a bank to buy ahouse
قرض عقاري
Text Col********s page 50
Part A
Col********s
Col********sare: the way in which somewords are used
together
For example: commit a crime
في الإنجليزية هناك كلمات تأتي دائما في الكلام مع بعضها البعض وتسمى col********
اليوم ندرس بعض من هذه الكلمات التي
في نص ص 50 من كتاب
Insights Into English
Verb+adjective+ noun
Adjective + Noun
Noun+Noun
Adverb+ Adjective
-To have immediate access
-To have com****r access
-To make great strides
-Wireless world
-Mobile technology
-Digital camera
-Online scams
-Technological advances
-The remote control
-Record store
-The information age
-Music industry
-Music lovers
-Entertainment industry
-Satellite television
-Easily accessible
Part B
Verb+adjective+ noun
Adjective + Noun
Noun+Noun
Adverb+ Adjective
- to make extremely possible
-to make headways
-life-changing innovations
-scientific laboratories
- forensic science
-natural disaster
- -hybrid vehicles
-- facial features
- unmanned spacecraft
-power sources
-bank customers
-savings account
-credit cards
-home mortgages
-defence technology
-smart bombs
-laser technology
الشروحات
To have immediate access
أن يكون لك حق استعمال شيء بشكل فوري
EX/ Thanks to the internet, people have immediate access to data
To have com****r access
أن يكون لك حق استعمال الإنترنيت
EX/Most young people have com****r access in their cities
To make great strides
أن تحرز تقدما مهما
EX/ Scientists made great strides in technological sciences
Wireless world
عالم ألاسلكي
EX/They made great strides in wireless world technology
Scientific laboratories
المختبرات العلمية
Digital camera
الكاميرا الرقمية
Forensic science
العلم الشرعي
EX/ Great advances have been made in Forensic sciences
Online scams
عمليات احتيال على الإنترنيت
Natural disaster
كارثة طبيعية
EX/ The Tsunami in Asia was a major Natural disaster
Technological advances
التطورات التكنولوجية
The remote control
التحكم عن بعد
Record store
محل الأسطوانات الموسيقية
The information age
عصر المعلومات
EX/ The 21 st century is an information age century
Entertainment industry
صناعة التسلية
EX/ World Disney is an example of entertainment industry
Easily accessible
يمكن الوصول إليه بسهولة
EX/ With satellite TV watching films is easily accessible
To make extremely possible
أن تجعل الشيء ممكنا لأبعد الحدود
EX/ The internet has made it extremely possible for students to access information
To make headways
أن تحرز تقدما كبيرا
Life-changing innovations
ابتكارات تغير الحياة
Unmanned spacecraft
مركبة بدون طيار
Savings account
حساب المدخرات
Defence technology
تكنولوجيا الدفاع
Smart bombs
القنابل الذكية
Laser technology
تكنولوجيا الليزر
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Making Complaints about behaviour
:There are a number of formulas used when complaining in English
هناك العديد من العبارات نستعملها لنشتكي من سلوك أحد أو الرد على الشكوى
التشكي من سلوكأحد
· I'm sorry to have to say this but...
· I'm sorry to bother you, but...
· Maybe you forgot to...
· I hate to mention this but …
· Would you please stop …
الرد على الشكوى
· I'm very sorry .
· I’m terribly sorry
· I’m awfully sorry
· I see no reason why I should do/stop……
:Examples
أمثلة
- Complaint: I am sorry to have to say that but you are making too much noise in the room
- Response: I’ m terribly sorry
- Complaint: I hate to mention this but you are always late for work
- Response: I see no reason why I should come early while all the clerks come late, too.
-------------------
درسLetter of complaint :writing
رسالة تشكي حول شيء اشتريته ووجدتبه خلل
Dear Sir or Madam,
On 23 d of April this year I bought an HP pentuim4 com****r with the serial 410 workstation at your com****r store
Unfortunately, your com****r has not performed well because it keeps shutting itself down and the keyboard remains inactive. I am disappointed because the product does not work properly
To resolve the problem, I would appreciate that you send someone to help repair the above mentioned com****r or else be sent my money back. Enclosed are copies of the guarantee, as well as the com****r bill price
I look forward to your reply and a resolution to my problem, and will wait until the end of this week before seeking help from a consumer protection agency or the Better Business Bureau. Please contact me at the above address or by phone at home
Sincerely,
Your name
--------------------------------------------------------------------------------------------------
درس الصفحة 56
Modals: Expressing degrees of certainty
الأفعال المساعدة للتعبير عن درجة اليقينية/ التأكد
"Degree of certainty" refers to how sure we are-what we think the chances are-that something is true. If we are sure that something is true in the present, we do not need to use a modal. For example, if I say, "Martha is sick," I am sure; I am stating a fact that I am sure. My degree of certainty here is 100%. If I am asked "Why isn't Martha in class?" and I am not sure of the reason, I can respond in the following ways:
للتعبير عن مدى أو درجة التأكد أو اليقينية في فعل شيء ما نستعمل عدة عبارات مع أفعال مساعدة. و فيما يلي أمثلة على ذلك
1She must be sick.
Here, I am 95% sure that she is (not 100%)
تفيد التأكد بنسبة 95 في المئة Must
2She may be sick.
Here, I am 50% sure that she is
تفيد التأكد بنسبة 50 في المئة May
3She might be sick.
Here, I am less than 50% sure that she is
تفيد التأكد بنسبة أقل من 50 في المئة Might
4She could be sick.
Here, I am stating a mere guess. This is a very weak degree of certainty
أنا فقط أقدم افتراض أي أن درجة التأكد ضعيفة Could
The Negative
أسلوب النفي
Forming such sentences in the negative can be confusing. Read these sentences
Maria is not hungry.
I am 100% sure that she is not hungry.
كما في المثال فأنا متأكد مئة في المئة Verb to be عندما أستعمل
I don't know why Maria is not eating with us. She may
not (or might not) be hungry.
I am 50% or less certain that she is not hungry.
May not/ might not تفيد التأكد بنسبة 50 بالمئة
Maria cannot be hungry. She has just had diner.
Here, I believe that there is no possibility that Maria is hungry, but I am not 100% sure.
أعبر عن انعدام الإمكانية Can not هنا مع
Maria is not eating. She must not be hungry.
Here, I am expressing a logical conclusion, a best guess.
أعبر عن استنتاج منطقي ومعقول Must not هنا مع
إذا أردنا التعبير عن درجة من التأكد في الماضي يجب استعمال الصيغ التالية
Modal verb + have + past participle
Examples
Maria didn’t attend the meeting. She must have been sick
لا حظ عندما أغير الجملة للمضارع the present
Maria doesn’t attend the meeting. She must be sick
أي أننا نستعمل فقط الفعل المساعد المناسب
Could in the past
Could ماضي
Could is used to express ability in the past. Here it is
لتعبير عن القدرة على القيام بشيء في الماضي Could تستعمل
For example: My girlfriend could lift the desk, but I could not.
--- This means that my girlfriend was able to lift the desk, but I was unable to.
I could play football when I was a kid.
-----------------------------------------------------------------------
Phrasal verbs
الأفعال العبارية
صفحة 56
Phrasal verbs أو الأفعال العبارية هي الأفعال التي تتكون من فعل + حرف جر
مثل Go up , Get along, keep on
اليوم سنرى بعض الأفعال العبارية المدرجة في الوحدة الثانية من كتاب
IntoEnglishInsights
مع حروف الجر Up, down , along, across, on
Up: for increasing
تفيد الزيادة في الشيء
:Ex
Prices have gone up
Up: for completion
تفيد إنهاء شيئ ما
:Ex
!Drink your milk up
Down: for decreasing
تفيد النقصان
:Ex
Prices have come down
Up and Down: for excitement interest and happiness
يفيداني الإثارة والإهتمام والفرح
:Ex
Calm down
!Cheer up. Life is too short to be so unhappy
Along: for relationships
تفيد العلاقة
:Ex
I get along with my classmates
Across: so as to be understood or learned
تفيد الإيصال والإفهام
Ex:
He couldn’tgetthe ideaacrosstothe students
On: for progress
تفيد الصيرورة والإستمرار
:Ex
The work is good. Just keep on
لنا عودة معا باقي الأفعال في الصفحة 56 في اقرب الأوقات
------------------------------------------------------
UNIT 4:WOMEN AND POWER
مفردات النصوص في الصفحة 62 من الوحدة 4
Goodwill ambassador
سفير النوايا الحسنة
To win a gold medal
أن تربح ميدالية ذهبية
Non- governmental organizations
المنظمات الغير حكومية
Peasant women
النساء المزارعات
Women laborers
النساء العاملات
Maidservants
الخادمات
To win an award
أن تربح جائزة
She earned a degree
نالت درجة/شهادة
A screenwriter
كاتبت سيناريو تلفزية
To struggle
أن تناضل
The independence Manifesto
عارضة الاستقلال
To set foot on the moon
تضع قدمك على سطح القمر
To raise Morocco ’s flag
أن ترفع العالم المغربي
---------------------------------------------------------------
Strenghten Your Vocabulary
verbs that go with award and degree
صفحة 64
--------------------------------------------
أهم مفردات النصوص الصفحة 65
Women working incredibly hard
نساء يعملن بجدية لا يمكن تصورها/ تصديقها
They are outstanding performers
هن يؤدون –عملهم- بشكل ممتاز
To run a company
أن تدير شركة
I am for power-sharing
أن مع تقاسم السلطة
Key
مفتاح/ الحل
Assets
شيء لا غنى عنه
To rely upon
أن تعتمد على
Newsworthy
خبر يستحق الحديث عنه في الصحافة والجرائد
Upfront
صريح و مواجه للحقيقة
Women with high-ranking jobs
نساء دوي أعمال ومهن رفيعة المستوى
A good citizen
مواطن صالح
--------------------------------------
Asking and Giving opinion
درس الصفحة 70
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
A complete list of irregular verbs for bac2 students
لائحة الأفعال الغير المنتظمة بالنسبة لأصحاب الباكلوريا
لائحة شافية وكافية مع أمثلة في الأخير لبعض الأفعال الجديدة
لا تحتاج مع هذه اللائحة لأي لوائح أخرى
---------------------------------------------------
أهم مفردات النص صفحة 66 من الوحدة 4
Remarkable Leila Abouzeid
To excel in
أن تتفوق في شيء
To autograph the books and novels
تضع أوتوغراف/ أو خاتم للكاتب على كتابه أو روايته
A gift
هدية/ عطية
A pioneer
سباقة/ الأولى في فعل شيء
To dedicate oneself to
أن تهب نفسك/ تتفرغ /للكتابة مثلا
To relate events of the story
لرواية أحداث القصة
Year of the elephant
أشهر روايات الكاتبة ليلى أبو زيد- عام الفيل-
The struggle against poverty
النضال ضد الفقر/ محاربة الفقر
Conflicts within families
الصراعات داخل الأسر
A semi-autobiography
نصف/ شبه سيرة ذاتية
Worth reading
تستحق القراءة
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Reported Speech
Reported speech هو ما يعرف بالفرنسية ب STYLE INDIRECT
أي أن شخص ما يقول شيء ويريد أخر أن يردد نفس الكلام بنسبه إلى صاحبه
مثال على ذلك رئيس دولة يخطب لشعبه و يقول **سأوفر لكم العمل والأمان**
إذا أراد مذيع الأخبار إذاعة نفس الخبر في الأخبار فليس بامكانه القول ** سأوفر لكم العمل والأمان**
بل سيقول قال السيد الرئيس أنه سيوفر لكم العمل والأمان
أي أنه يطرأ على الجملة الأصلية بعض التغييرات و هذا ما يعرف ب
REPORTED SPEECH
هذا الجدول يوضح جميع قواعد
Reported speech
في أحد صيغ الماضي عندما يكون فعل التقديم أو Reporting verb في صيغة الماضي
وكما هو واضح فان الفعل يتغير من
Present → Past
Simple past → past perfect
Present continuous → past continuous
Can → could
Shall → should
May → might
Will → would
Must → had to
I am going to → i was going to
هذه هي التغييرات المهمة في الدرس ولكن يجب الحذر من أنه عندما يكون الفعل التقديم في زمن من أزمنة المضارع فلا يجب تغيير زمن الجملة الأولى
مثال
“I am driving home” the driver says
The driver says he is drivinghome.
هنا نحتفظ بنفس الزمن – المضارع -
لا حظ عندما أغير الفعل التقدمي إلى الماضي
« I am driving home » the driver said
The driversaid he was driving home
أي نطبق القواعد الموجودة بالجدول أي من المضارع إلى الماضي
بعض الأفعال التقديمية تستوجب تطبيق قواعد مغايرة
هذه الأفعال هي
Advise
Warn
Insist
Suggest
Offer
Examples
« Take this medicine » the doctor advised his patient
The doctor advised his patient to takemedicine
نستعمل
to + infinitive
« Don’t stay out late at night » the doctor warnedhis patient
The doctor warned his patientnot to stay out late at night
نستعمل
Not to + infinitive
« I take those courses »thestudent insisted
The studentinsisted ontakingthose courses
نستعمل
On + veb+ing
“Why don’t you take some rest” the man suggested
The mansuggested that youshould take some rest
Suggest that + should
“I will help you “the teacher offered
The teacher offered tohelp
Offered + to + infinitive
هناك جدول في الكتاب المدرسي فيه جرد لجميع هذه الأفعال و ذلك في الصفحة
UNIT 1:CULTURAL ISSUES AND VALUES
الدرس الأول :
Cultural Issues
قضايا ثقافية
أهم المفردات التي يجب التنبه لها فينصوص الصفحة 10
Human societies :المجتمعات البشرية
common beliefs :المعتقدات السائدة أوالمشتركة
handded down/passed on /Inherited : تثوارت/ تنتقل من جيللاخر
Similar backgrounds : خلفيات ثقافيةمتشابهة
النص 2 الصفحة 11
أهم المفردات التي يجب التنبهلها في نصوص الصفحة 11
patterns of behaviour : أشكالالسلوك
ways of Living : أنماط الحياة
not within the norm : لا يذخل ضمن المعتاد -في مايخص سلوكاتنا-
distancing is cultural-specific : التباعد - التحفظ عند السلام- هو خاص بكل ثقافة
to abide by the rules : يتقيد/يلتزمبالقواعد
behave wrongly :يتصرف بشكل خاطئ
Healthy behaviour
: التصرف السليمconscious of cross-cultural similarities : أنتكون واع بالتشابهات بين الثقافات المختلفة
Key to understanding an dtolerance : هو الحلللتفاهم و التسامح
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Use English Communicatively
Asking for , giving and responding to advice
طلبالنصيحة’اعطاء النصيحة والرد عليها
هناكعدة طرق لطلب النصيحة لاعطائها أوالردعليها’وفي مايلي أمثلة على ذلك.بالنسبة للامتحان يكفي معرفة مثال أو مثالين من كلصيغة -طلب/اعطاء/ الرد/ask/give/respond
Responding for advice
الرد على النصيحة
Giving for advice
اعطاء النصيحة
Asking for advice
طلب النصيحة
that's a good idea
sounds like a good idea
......thanks for your advice , but i really
i think you should
may be you should
?.....why don't you
?....what would you do if
?what do you suggest
?what do you think i should do
أمثلة: A friend of yours wants to give up smoking, give him advice to help him with that
صديقلك يعاني من التدخين و يطلب نصيحتك للاقلاع عن التدخين
?your friend:what do you think i should do to stop smoking
you: i think you should give up going out with smoking friends
your friend: sounds like a good idea
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------الدرس الأول :
Values
القيم
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
درس القواعد للوحدة الأولى
التمييز بين Past Perfect و SimplePast
Pastperfectهو الزمان المستعمل للحديث عن الماضي البعيد المقترن بماضي قريب.
مثال على ذلك:
Tom went to sleep after the guests hadgone
ذهب Tom للنوم بعدما انصرف الضيوف-guests -
« Tom went to sleep »هي جملة في الماضي القريب Simple pastحيث إن ماضي الفعل goهو went
« The guests had gone »هي جملة في الماضي البعيد - past perfect- حيث إن الماضي البعيد ل goهو had gone
الماضي البعيد لأي فعل هوtheverbHad + past participle ofthe verb
اي Had + صيغة النعت للفعل - past participle -
امثل:
Verb فعل
Simple past صيغة ماضي الفعل
Past participle صيغة النعت
Be
Was- were
Had been
Go
Went
Had gone
Forget
Forgot
Hadforgotten
Walk
Walked
Had walked
Decide
Decided
Had decided
جميع الأفعال المنتظمة - regular verbs - مثل walk و decide لها نفس الصيغة المشابهة في صيغة نعت الفعل أي نضيف فقط ed للفعل
امثل:
You had studied English before youmoved to New York / درست الانجليزية قبل انتقالك إلى نيويورك
You had studied English هي صيغة الماضي البعيد pastperfect السابقة في الزمان ل صيغة الماضي القريب
Moved to NewYork
ملخص: Past Perfect هو الزمان المستعمل للحديث عن حدث وقع في الماضي قبل حدث أخر في الماضي. حيث أن الحدث الأول - الماضي البعيد- نضعه في صيغة Past Perfectو الحدث الذي يأتي بعده في صيغة Simple Past .
شكل أل Past Perfect هو دائما Had + Past participle
جدول توضيحي لكل ماقلته + أمثلة بالانجليزية :
a - كان Sam قد انصرف في الوقت الذي وصلت فيه Ann هي الجملة السابقة في الزمان إذا نضعها في صيغة pastperfect --- - Sam had already left
b - دخل اللص بسهولة لأن أحدا نسي أن يغلق الباب
- someone had forgotten to lock thedoor هي الجملة السابقة في الزمان إذا نضعها في صيغة - -- past perfect
هناك إشارات دالة على استعمال أل Pastperfect -- هي:
never / by the time/ Before/after /just/ yet /not yet /already
Phrasel Verbs
هناك أفعال خاصة فيالإنجليزية تدعىبPhrasel verbs وهي عبارة عن فعل + حرفجر
حرف الجر هذا يغير منمعنى الفعل تماما عندما يتغير. سأعطي مثالا على ذلك بالفعل Look مع حروف جرمختلفة
Look at = أنظرإلى
EX: She looks at him and smiles
Look after = تعتني
EX: The mother looks after her child
Look for = يبحث
EX: They look for a place to park their car
كما ترون بتغير حرف الجر يتغير المعنى
--------------------------------------------------
في الكتاب المدرسي الصفحة 24 هناك مجموعة من الأفعال كلها تأتي مع حرف الجرThrough
في مايلي تجدون جميع أفعال الصفحة 24 مع حرف الجر Through مع أعطاء أمثلة عن كلفعل
Get through to sb = communicate with
أن تفهم شخص شيء ما
to succeed in making someone understand or believe something
I just don't seem to be able to get through to him these days.[Often negative]
Get through to sth = pass
أن تنجح
to succeed in reaching the next stage in a competition
If they win this they'll get through to the final
I didn't even get through to the second interview stage
Go through sth = Repeat
أن تقرأ/ تمحص/ أو تدرس شيء بتمعن / أنتكرر
To carefully examine the *******s of something in order to find something
EX:Customs officers went through her suitcase looking for drugs
Pull through = recover/survive
يتعافى/ينجو
He pulled through his illness
Look through : read
تلقي نظرة
To read something quickly and not very carefully
Could you look through these figures and see if I've made any obvious errors
تمت الوحدة الأولى بحمده
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
UNIT 2:THE GIFTS OF YOUTH
أهممفردات النص صفحة 27 من الوحدة الثانية
"They are not only the future, they are also the present
كيفية التعامل معالمفردات:
أكبر تحدي لطلبة الباكلوريا هو كثرة المفرداتالجديدة وأنا أقترح أن يقوم الطلبة بوضع كل المفردات في جمل بسيطة من إنشائهموجعلها في دفتر خاص للمراجعة
The text : They are not only the future, they are also the present
Approximately
Roughly تقريبا
To be concerned about
أن تكون قلق أو مهتمب
Youth issues
قضاياالشباب
Heterogeneous group
فئة غير متجانسة
A vital force
قوة فعالة
To have higher aspirations
أن تكون لك آمالعريضة
To empower
ندعم/ نقوي
Resourceful citizens
مواطنونموهوبون
To voice one’s opinion
أن تعبر عنرأيك
To be constructively critical
أن يكون لك نقد بناء
Equal citizens
مواطنون متساوون
To play a determining role
أن تلعب دورا حاسما
Reliable partners
شركاء يعتمد عليهم
The gifts of youth
عطايا/مواهبالشباب
Shouldn’t go by unnoticed
لا يجب أن تمر دون اهتمام/ اكثرات
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
درس القواعد : I wish/ If only
------------------------------------------------------------------------------------
PROVERBS
صفحة 36 –الوحدةالثانية-
Knowledge in youth is wisdom inage
معرفة الصغر حكمة الكبر
Youth development will be brought about byYouth
تطور الشباب نتاج عمل الشباب
Adolescence issmoke
عمر الشباب كالدخان-ينقضي كالدخان بعد حين-
What is learned in Youth is carved instone
التعلم في الصغر كالنقش علىالحجر
تتمة :
I wish/ Ifonly
اليوم نركز في الجزء الثاني على استعمالات I wish / If only للدلالة على أمنية a wish أو حصره If only على شيء حصل أو لم يحصل في الماضي.
خذ معي هذا المثال: رجل فاته موعد الطائرة البارحة ويتمنى على نفسه إن كان بمقدوره اللحاق به, فيقول:
I wish I had caughtmy planeyesterday
أتمنى لو كنت لحقت الطائرة البارحة(واقع الحال أنه لم يلحق موعده)
If only I had caughtmy planeyesterday
آه, لو كنت لحقت الطائرة البارحة(واقع الحال أنه لم يلحق موعده)
مثال آخر: شاب رسب في امتحان السنة الماضية ويتمنى على نفسه انه كان نجح فيقول:
If only I had succeededlast year
آه, لو كنت نجحت السنة الفارطة
I wish I had succeededlast year
أتمنى لو كنت نجحت السنة الفارطة
لاحظ معي شكل الجملة عند الدلالة على أمنية a wish أو حصره If only على شيء حصل أو لم يحصل في الماضي. الشكل يأتي دائما:
I wish +had +verb in the pastparticiple
If only +had+ verb in the pastparticiple
لاحظ أمثلة أخرى:
I wish I had paid that bill ontime
I wish I hadn’t bought thatcar
لاحظ الماضي التام(The past perfect ) للأفعال المستعملة :
Pay ---- had paid
Buy----- had bought
ملخص بالإنجليزية كامل لما ماقلته عن I wsih حتى اللأن في حالة الدلالة على المضارع والماضي :
The verb to wish
The verb to wish is followed by an 'unreal' past tense when we want to talk about situations in the present that we are not happy about but cannot change
I wish I had more money =but I haven't
She wishes she was beautiful (= but she's not
We wish we could come to your party =(but we can't
When we want to talk about situations in the past that we are not happy about or actions that we regret, we use the verb to wish followed by the past perfect
I wish I hadn't said that (= but I did
He wishes he hadn't bought the car (= but he did buy it
I wish I had taken that job in New York (= but I didn't, so I'm stuck in Bristol
انتظروا درس القواعد -future perfect -في الوحدة الثانية قريبا
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
UNIT 3: ADVANCES IN SCIENCE AND TECHNOLOGY
أهممفردات نصوص الصفحة 47 – الوحدة الثالثة-
Shape : to cause (something) to have a particular character or nature; form
تشكل
To be scientifically literate
أن تكون لك معرفةعلمية
To have well -reasoned views
أن تكون لك آراءمعقولة
To identify pseudo-scientific claims
التحقق من الادعاءاتالعلمية الزائفة
Literate citizens
مواطنينمتعلمين
Beneficial
نافع
Think critically
التفكير بشكلنقدي
----------------------------------------------------------------------------------------------------
EXPRESSIONS OF PURPOSE
عبارات التعبير عن الغرض ص49
So / so as to / in order to
* We use so / so as to / in order to , to express purpose
Example
?A: Why did you call him
B: I called him in order to / so as to / to invite him
* The negatives are not to / in order not to / so as not to
Example
I called him not to congratulate him, but to invite him
----------------------------------------------------------------------
هنا تجدون نص الصفحة 50 من وحدة Advancesin Science and Technology
Insights into English: Text page 50
PART A:
Advancesin technology have changed the way we live and communicate, but no breakthroughhas revolutionized life as the advent of the « wireless ». In the 1980’s, telephones were stuck to walls. , facts were found in books and people had tobrowse shelves in a record store if they wanted to buy the latest music. Now, access to all of that and more is found by just reaching into our pockets. Withnew mobile technology and wireless technologies, information has become easilyaccessible. In the Information Age having immediate access to data isfundamental to progress. In some cases the advances are serving to overhaulindustries at a very fast pace. The internet has allowed music lovers to changethe way music industry does business. Text messaging over cell phones has madewritten communication more immediate. How many text messages have you senttoday? Having a com****r in almost every home was instrumental to this massivetechnology change. Now, having com****r access is available everywhere- well, almost everywhere. And just as com****r use worldwide is exploding, the brainsbehind them – the processors- are getting smaller. Today, a tiny com****r chipcan hold huge amounts of data. We can now store tons of information in a cellphone a digital camera and have them at our disposaleverywhere. When theinternet age dawned, the World Wide Web looked entirely unproblematic. Todayhowever, we face online scams and viruses
--xx--ingyour entertainmentexperience
Technological advances have also transformedthe entertainment industry. Satellite television and radio give us more choices. The development of the remote control allows us to access our preferredchannels. Video game technology has made great strides, too
Breakthrough = an important discovery orevent
The wireless was an important breakthrough inscience
حدث مهم
2- Fundamental = Important
Scientific research is fundamental to progress
مهم/ جوهري
3- Online scams: online fraud
Online scamis a major problem forinternet for online shoppers
عملية احتيال
4 - To make strides = to make headways/ to makeprogress
أن تحقق تقدما مهما
2
PART A:
Looking into thefuture
Manylife-changing innovations have been made in scientific laboratories. Researchershave decoded the genetic make-up of many organisms, which led to advances inbiotechnology, the science of manipulating and organism’s genetic material. DNAtesting and forensic science has made it extremely possible to reunite anunidentified baby with his parents after a natural disaster, for example. Amazing new technologies are changing the way crimes are investigated andsolved. Scientists are making headways in biometrics, which is the science ofdigitizing information such as fingerprints or facial features for accurateidentification
Making advances
Hybrid vehicles – thosevehicles that use at least two power sources, typically gasoline and electricitywill soon be on the market everywhere. The compact fluorescent light bulb is low -tech. Yet, it has revolutionized the quality of life. It is one of the mostsuccessful energy- saving devices developed to date. There are advances ineverything. From banking to shopping to investing, technology and the internetare transforming the way we conduct our global banking and financing. Bankcustomers can see everything from their checking account and savings account tohome mortgages and credit cards. Now they can do all of that 24 hours a day, seven days a week from their own homes. Breakthroughs in defense technologychanged the face of warfare. Smart bombs are guided to their targets bysatellites. Robots are used to disarm bombs. Laser technology is applied inmedicine and CD and DVD recording and playback. In space exploration, unmannedspacecraft have landed on Mars. The sky’s the limit for new technologyindustries!!
الأجوبة على أسئلة النص
For instance= forexample
To make headways= tomake progress
Biometrics= scienceof digitizing information
Hybrid vehicles= avehicle that uses two sources of power; gasoline andelectricity
Home mortgages= agreement that allows you to borrow money from a bank to buy ahouse
قرض عقاري
Text Col********s page 50
Part A
Col********s
Col********sare: the way in which somewords are used
together
For example: commit a crime
في الإنجليزية هناك كلمات تأتي دائما في الكلام مع بعضها البعض وتسمى col********
اليوم ندرس بعض من هذه الكلمات التي
في نص ص 50 من كتاب
Insights Into English
Verb+adjective+ noun
Adjective + Noun
Noun+Noun
Adverb+ Adjective
-To have immediate access
-To have com****r access
-To make great strides
-Wireless world
-Mobile technology
-Digital camera
-Online scams
-Technological advances
-The remote control
-Record store
-The information age
-Music industry
-Music lovers
-Entertainment industry
-Satellite television
-Easily accessible
Part B
Verb+adjective+ noun
Adjective + Noun
Noun+Noun
Adverb+ Adjective
- to make extremely possible
-to make headways
-life-changing innovations
-scientific laboratories
- forensic science
-natural disaster
- -hybrid vehicles
-- facial features
- unmanned spacecraft
-power sources
-bank customers
-savings account
-credit cards
-home mortgages
-defence technology
-smart bombs
-laser technology
الشروحات
To have immediate access
أن يكون لك حق استعمال شيء بشكل فوري
EX/ Thanks to the internet, people have immediate access to data
To have com****r access
أن يكون لك حق استعمال الإنترنيت
EX/Most young people have com****r access in their cities
To make great strides
أن تحرز تقدما مهما
EX/ Scientists made great strides in technological sciences
Wireless world
عالم ألاسلكي
EX/They made great strides in wireless world technology
Scientific laboratories
المختبرات العلمية
Digital camera
الكاميرا الرقمية
Forensic science
العلم الشرعي
EX/ Great advances have been made in Forensic sciences
Online scams
عمليات احتيال على الإنترنيت
Natural disaster
كارثة طبيعية
EX/ The Tsunami in Asia was a major Natural disaster
Technological advances
التطورات التكنولوجية
The remote control
التحكم عن بعد
Record store
محل الأسطوانات الموسيقية
The information age
عصر المعلومات
EX/ The 21 st century is an information age century
Entertainment industry
صناعة التسلية
EX/ World Disney is an example of entertainment industry
Easily accessible
يمكن الوصول إليه بسهولة
EX/ With satellite TV watching films is easily accessible
To make extremely possible
أن تجعل الشيء ممكنا لأبعد الحدود
EX/ The internet has made it extremely possible for students to access information
To make headways
أن تحرز تقدما كبيرا
Life-changing innovations
ابتكارات تغير الحياة
Unmanned spacecraft
مركبة بدون طيار
Savings account
حساب المدخرات
Defence technology
تكنولوجيا الدفاع
Smart bombs
القنابل الذكية
Laser technology
تكنولوجيا الليزر
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Making Complaints about behaviour
:There are a number of formulas used when complaining in English
هناك العديد من العبارات نستعملها لنشتكي من سلوك أحد أو الرد على الشكوى
التشكي من سلوكأحد
· I'm sorry to have to say this but...
· I'm sorry to bother you, but...
· Maybe you forgot to...
· I hate to mention this but …
· Would you please stop …
الرد على الشكوى
· I'm very sorry .
· I’m terribly sorry
· I’m awfully sorry
· I see no reason why I should do/stop……
:Examples
أمثلة
- Complaint: I am sorry to have to say that but you are making too much noise in the room
- Response: I’ m terribly sorry
- Complaint: I hate to mention this but you are always late for work
- Response: I see no reason why I should come early while all the clerks come late, too.
-------------------
درسLetter of complaint :writing
رسالة تشكي حول شيء اشتريته ووجدتبه خلل
Dear Sir or Madam,
On 23 d of April this year I bought an HP pentuim4 com****r with the serial 410 workstation at your com****r store
Unfortunately, your com****r has not performed well because it keeps shutting itself down and the keyboard remains inactive. I am disappointed because the product does not work properly
To resolve the problem, I would appreciate that you send someone to help repair the above mentioned com****r or else be sent my money back. Enclosed are copies of the guarantee, as well as the com****r bill price
I look forward to your reply and a resolution to my problem, and will wait until the end of this week before seeking help from a consumer protection agency or the Better Business Bureau. Please contact me at the above address or by phone at home
Sincerely,
Your name
--------------------------------------------------------------------------------------------------
درس الصفحة 56
Modals: Expressing degrees of certainty
الأفعال المساعدة للتعبير عن درجة اليقينية/ التأكد
"Degree of certainty" refers to how sure we are-what we think the chances are-that something is true. If we are sure that something is true in the present, we do not need to use a modal. For example, if I say, "Martha is sick," I am sure; I am stating a fact that I am sure. My degree of certainty here is 100%. If I am asked "Why isn't Martha in class?" and I am not sure of the reason, I can respond in the following ways:
للتعبير عن مدى أو درجة التأكد أو اليقينية في فعل شيء ما نستعمل عدة عبارات مع أفعال مساعدة. و فيما يلي أمثلة على ذلك
1She must be sick.
Here, I am 95% sure that she is (not 100%)
تفيد التأكد بنسبة 95 في المئة Must
2She may be sick.
Here, I am 50% sure that she is
تفيد التأكد بنسبة 50 في المئة May
3She might be sick.
Here, I am less than 50% sure that she is
تفيد التأكد بنسبة أقل من 50 في المئة Might
4She could be sick.
Here, I am stating a mere guess. This is a very weak degree of certainty
أنا فقط أقدم افتراض أي أن درجة التأكد ضعيفة Could
The Negative
أسلوب النفي
Forming such sentences in the negative can be confusing. Read these sentences
Maria is not hungry.
I am 100% sure that she is not hungry.
كما في المثال فأنا متأكد مئة في المئة Verb to be عندما أستعمل
I don't know why Maria is not eating with us. She may
not (or might not) be hungry.
I am 50% or less certain that she is not hungry.
May not/ might not تفيد التأكد بنسبة 50 بالمئة
Maria cannot be hungry. She has just had diner.
Here, I believe that there is no possibility that Maria is hungry, but I am not 100% sure.
أعبر عن انعدام الإمكانية Can not هنا مع
Maria is not eating. She must not be hungry.
Here, I am expressing a logical conclusion, a best guess.
أعبر عن استنتاج منطقي ومعقول Must not هنا مع
إذا أردنا التعبير عن درجة من التأكد في الماضي يجب استعمال الصيغ التالية
Modal verb + have + past participle
Examples
Maria didn’t attend the meeting. She must have been sick
لا حظ عندما أغير الجملة للمضارع the present
Maria doesn’t attend the meeting. She must be sick
أي أننا نستعمل فقط الفعل المساعد المناسب
Could in the past
Could ماضي
Could is used to express ability in the past. Here it is
لتعبير عن القدرة على القيام بشيء في الماضي Could تستعمل
For example: My girlfriend could lift the desk, but I could not.
--- This means that my girlfriend was able to lift the desk, but I was unable to.
I could play football when I was a kid.
-----------------------------------------------------------------------
Phrasal verbs
الأفعال العبارية
صفحة 56
Phrasal verbs أو الأفعال العبارية هي الأفعال التي تتكون من فعل + حرف جر
مثل Go up , Get along, keep on
اليوم سنرى بعض الأفعال العبارية المدرجة في الوحدة الثانية من كتاب
IntoEnglishInsights
مع حروف الجر Up, down , along, across, on
Up: for increasing
تفيد الزيادة في الشيء
:Ex
Prices have gone up
Up: for completion
تفيد إنهاء شيئ ما
:Ex
!Drink your milk up
Down: for decreasing
تفيد النقصان
:Ex
Prices have come down
Up and Down: for excitement interest and happiness
يفيداني الإثارة والإهتمام والفرح
:Ex
Calm down
!Cheer up. Life is too short to be so unhappy
Along: for relationships
تفيد العلاقة
:Ex
I get along with my classmates
Across: so as to be understood or learned
تفيد الإيصال والإفهام
Ex:
He couldn’tgetthe ideaacrosstothe students
On: for progress
تفيد الصيرورة والإستمرار
:Ex
The work is good. Just keep on
لنا عودة معا باقي الأفعال في الصفحة 56 في اقرب الأوقات
------------------------------------------------------
UNIT 4:WOMEN AND POWER
مفردات النصوص في الصفحة 62 من الوحدة 4
Goodwill ambassador
سفير النوايا الحسنة
To win a gold medal
أن تربح ميدالية ذهبية
Non- governmental organizations
المنظمات الغير حكومية
Peasant women
النساء المزارعات
Women laborers
النساء العاملات
Maidservants
الخادمات
To win an award
أن تربح جائزة
She earned a degree
نالت درجة/شهادة
A screenwriter
كاتبت سيناريو تلفزية
To struggle
أن تناضل
The independence Manifesto
عارضة الاستقلال
To set foot on the moon
تضع قدمك على سطح القمر
To raise Morocco ’s flag
أن ترفع العالم المغربي
---------------------------------------------------------------
Strenghten Your Vocabulary
verbs that go with award and degree
صفحة 64
--------------------------------------------
أهم مفردات النصوص الصفحة 65
Women working incredibly hard
نساء يعملن بجدية لا يمكن تصورها/ تصديقها
They are outstanding performers
هن يؤدون –عملهم- بشكل ممتاز
To run a company
أن تدير شركة
I am for power-sharing
أن مع تقاسم السلطة
Key
مفتاح/ الحل
Assets
شيء لا غنى عنه
To rely upon
أن تعتمد على
Newsworthy
خبر يستحق الحديث عنه في الصحافة والجرائد
Upfront
صريح و مواجه للحقيقة
Women with high-ranking jobs
نساء دوي أعمال ومهن رفيعة المستوى
A good citizen
مواطن صالح
--------------------------------------
Asking and Giving opinion
درس الصفحة 70
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
A complete list of irregular verbs for bac2 students
لائحة الأفعال الغير المنتظمة بالنسبة لأصحاب الباكلوريا
لائحة شافية وكافية مع أمثلة في الأخير لبعض الأفعال الجديدة
لا تحتاج مع هذه اللائحة لأي لوائح أخرى
---------------------------------------------------
أهم مفردات النص صفحة 66 من الوحدة 4
Remarkable Leila Abouzeid
To excel in
أن تتفوق في شيء
To autograph the books and novels
تضع أوتوغراف/ أو خاتم للكاتب على كتابه أو روايته
A gift
هدية/ عطية
A pioneer
سباقة/ الأولى في فعل شيء
To dedicate oneself to
أن تهب نفسك/ تتفرغ /للكتابة مثلا
To relate events of the story
لرواية أحداث القصة
Year of the elephant
أشهر روايات الكاتبة ليلى أبو زيد- عام الفيل-
The struggle against poverty
النضال ضد الفقر/ محاربة الفقر
Conflicts within families
الصراعات داخل الأسر
A semi-autobiography
نصف/ شبه سيرة ذاتية
Worth reading
تستحق القراءة
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Reported Speech
Reported speech هو ما يعرف بالفرنسية ب STYLE INDIRECT
أي أن شخص ما يقول شيء ويريد أخر أن يردد نفس الكلام بنسبه إلى صاحبه
مثال على ذلك رئيس دولة يخطب لشعبه و يقول **سأوفر لكم العمل والأمان**
إذا أراد مذيع الأخبار إذاعة نفس الخبر في الأخبار فليس بامكانه القول ** سأوفر لكم العمل والأمان**
بل سيقول قال السيد الرئيس أنه سيوفر لكم العمل والأمان
أي أنه يطرأ على الجملة الأصلية بعض التغييرات و هذا ما يعرف ب
REPORTED SPEECH
هذا الجدول يوضح جميع قواعد
Reported speech
في أحد صيغ الماضي عندما يكون فعل التقديم أو Reporting verb في صيغة الماضي
وكما هو واضح فان الفعل يتغير من
Present → Past
Simple past → past perfect
Present continuous → past continuous
Can → could
Shall → should
May → might
Will → would
Must → had to
I am going to → i was going to
هذه هي التغييرات المهمة في الدرس ولكن يجب الحذر من أنه عندما يكون الفعل التقديم في زمن من أزمنة المضارع فلا يجب تغيير زمن الجملة الأولى
مثال
“I am driving home” the driver says
The driver says he is drivinghome.
هنا نحتفظ بنفس الزمن – المضارع -
لا حظ عندما أغير الفعل التقدمي إلى الماضي
« I am driving home » the driver said
The driversaid he was driving home
أي نطبق القواعد الموجودة بالجدول أي من المضارع إلى الماضي
بعض الأفعال التقديمية تستوجب تطبيق قواعد مغايرة
هذه الأفعال هي
Advise
Warn
Insist
Suggest
Offer
Examples
« Take this medicine » the doctor advised his patient
The doctor advised his patient to takemedicine
نستعمل
to + infinitive
« Don’t stay out late at night » the doctor warnedhis patient
The doctor warned his patientnot to stay out late at night
نستعمل
Not to + infinitive
« I take those courses »thestudent insisted
The studentinsisted ontakingthose courses
نستعمل
On + veb+ing
“Why don’t you take some rest” the man suggested
The mansuggested that youshould take some rest
Suggest that + should
“I will help you “the teacher offered
The teacher offered tohelp
Offered + to + infinitive
هناك جدول في الكتاب المدرسي فيه جرد لجميع هذه الأفعال و ذلك في الصفحة